Vanaf juni 2014 moet de consument overal in Europa op dezelfde regels kunnen terugvallen als hij via het internet een aankoop doet. Voor veel webshophouders in Nederland betekent dit een versoepeling van hun regels en aanpassingen op hun website. Wij noemen de belangrijkste veranderingen.
De bedenktijd voor de consument wordt van zeven naar veertien dagen verlengd. Binnen deze herroepingstermijn mag de consument zonder opgaaf van redenen het bestelde product terugsturen (met uitzondering van bijvoorbeeld tijdschriften, kranten en bederfelijke waren). Belangrijk is dat de webshophouder de consument op deze termijn moet wijzen, anders heeft de consument het recht het product terug te sturen tot een jaar na aankoop.
Vanaf juni is de webshophouder verplicht om, voordat de aankoop wordt bevestigd, de consument een aantal zaken te melden. Zo moet hij onder andere de naam van de webshophouder vermelden, maar moet hij ook de prijs van het product of de dienst, de kosten van verzending en de betaalwijze noemen.
De consument moet de mogelijk hebben om de aankoopvoorwaarden op te slaan op een ‘duurzame gegevensdrager’, zoals een harde schijf of USB-stick. Toesturen via een e-mail mag volgens de nieuwe richtlijn ook.
Bovendien moet de webshophouder voor het sluiten van de koopovereenkomst expliciet vermelden wanneer de consument zelf de kosten moet dragen voor het eventueel terugsturen van een product en wat de kosten hiervan zijn. Daarnaast is de webshophouder verplicht om digitaal of op papier een formulier aan de consument te verstrekken dat nodig is om het product te retourneren. Dit Europese modelformulier moet de webshophouder actief verstrekken, dus ook als de consument er niet om vraagt. Gebeurt dit niet, dan wordt de bedenktermijn verlengd tot een jaar!
Voldoet het geleverde product niet aan de eisen van de consument, dan heeft hij recht op reparatie of een vervangend product. Ook hier geldt dat de webshophouder de consument op deze wettelijke garantieplicht moet wijzen voordat de overeenkomst tot stand is gekomen. Op dit moment mag hij deze informatie bij de koop op afstand nog achteraf verstrekken .
Het is niet langer toegestaan om vooraf vakjes aan te vinken zonder dat de consument hiermee instemt. Dat moet dus actief gebeuren. Handelt men in strijd met deze regel, dan is de consument niet gebonden en ontstaat een recht op terugbetaling. Echter, deze regel gaat niet op als het gaat om een gratis dienst.
De webshophouder moet de consument expliciet laten erkennen dat hij een betalingsverplichting aangaat. Dit kan bijvoorbeeld door op de bestelknop de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’ te plaatsen. Wanneer de webshophouder zich niet aan deze regeling houdt, is de consument niet aan de overeenkomst of bestelling gebonden.
Deze nieuwe regels betekenen voor sommige webshophouders dat zij de inrichting van de website moet aanpassen. Ook is het belangrijk om de aankoopvoorwaarden te controleren en zo nodig te wijzigen. Wilt u weten of uw website en uw aankoopvoorwaarden voldoen aan de nieuwe eisen, neem dan contact met ons op.
Auteur: Bert van der Kolk
e: ajvanderkolk@benthemgratama.nl
t: (038) 4280089