Piloten krijgen een hogere dagvergoeding dan het cabine personeel. Is dat discriminatie o.g.v. geslacht?
Deze vraag legde een Spaanse rechter laatst voor aan het Hof van Justitie van de EU.
Bij de Spaanse vliegmaatschappij Air Nostrum werken uiteraard piloten en cabinepersoneel. Voor de piloten geldt een andere cao dan voor het cabinepersoneel. In beide cao’s is het recht op dagvergoedingen (vaste bedragen) geregeld. Deze dagvergoedingen krijgen de piloten resp. het cabinepersoneel voor onkosten die zij maken tijdens hun ‘beroepsmatige verplaatsingen’ die niet zien op accommodatie en vervoer.
De dagvergoeding voor de piloten is hoger dan de dagvergoeding voor het cabinepersoneel. Een vakbond voor cabinepersoneel vindt dit discriminatie op grond van geslacht en stapt naar de rechter.
De rechter stelt vast de dagvergoeding voor het cabinepersoneel inderdaad veel lager is dan die voor de piloten en dat 94% van het cabinepersoneel vrouw is en 93,7% van de piloten man. Volgens hem is de dagvergoeding een ‘arbeidsvoorwaarde’ en geen ‘beloning’ en heeft het cabinepersoneel daarom recht op dezelfde dagvergoeding als de piloten. Omdat de piloten overwegend mannen en het cabinepersoneel overwegend vrouwen zijn, leidt de Spaanse rechter hieruit af dat wordt gediscrimineerd op basis van geslacht.
De Spaanse rechter wil van het Hof van Justitie weten of deze uitleg van de relevante Europese richtlijn (Richtlijn 2006/54/EG) juist is.
Volgens het hof blijkt uit de definitie van ‘beloning’ dat het daarbij gaat om alle voordelen in geld of natura die de werknemer ‘uit hoofde’ van de dienstbetrekking ontvangt. Omdat de dagvergoedingen zien op onkosten die de werknemers tijdens hun reizen voor de werkgever maken, krijgen zij deze vergoedingen ‘uit hoofde’ van de dienstbetrekking en valt deze onder het begrip ‘beloning’.
Een beloning is pas discriminerend als een werkgever voor gelijke arbeid of arbeid van dezelfde waarde onderscheid maakt in de hoogte van deze beloning. Het hof vindt het evident dat piloten en cabinepersoneel niet hetzelfde werk doen. Gezien het verschil in opleiding en verantwoordelijkheid is ook de waarde van het werk van piloten niet gelijk aan die van het cabinepersoneel, aldus het hof.
Een verschil in beloning tussen een groep werknemers die overwegend uit mannen bestaat en een groep werknemers die overwegend uit vrouwen bestaat, is dus toegestaan als deze twee groepen werknemers geen gelijke arbeid of arbeid waaraan gelijke waarde wordt toegekend verrichten.
Kortom: het is niet discriminerend als overwegend mannelijke piloten een hogere dagvergoeding krijgen dan overwegend vrouwelijk cabinepersoneel.
auteur:
Jan Jaap Lammers
jjlammers@benthemgratama.nl
+ 31 (0)6 820 770 53