Stel: een partij met wie u een overeenkomst heeft gesloten, komt zijn verplichtingen niet na. Welke mogelijkheden heeft u dan als ondernemer? Een van deze mogelijkheden is opschorten. Opschorting is een tijdelijke maatregel en bedoeld als prikkel tot nakoming. Maar hoe werkt dat precies en wanneer is opschorting toegestaan? En waar moet u als ondernemer op letten?
De wet stelt een aantal voorwaarden aan opschorting:
In een aantal gevallen is het niet mogelijk om opschorting toe te passen. Het is in de volgende gevallen niet toegestaan
In uw algemene voorwaarden (of die van uw wederpartij) kan de bevoegdheid om op te schorten worden beperkt, uitgesloten of uitgebreid. Wees er dus op bedacht welke algemene voorwaarden van toepassing zijn. Let op: ten opzichte van consumenten is een bepaling waarin het opschortingsrecht van de consument wordt uitgesloten of beperkt onredelijk bezwarend en daarmee vernietigbaar.
Een bijzondere vorm van opschorting is het retentierecht. Het retentierecht is een opschortingsrecht dat betrekking heeft op een zaak. Een bekend voorbeeld is dat van een fietsenmaker die de gerepareerde fiets achterhoudt totdat de klant betaald heeft. Voor het retentierecht gelden aanvullende regels.
Het onterecht opschorten van een prestatie kan grote gevolgen hebben. Als gevolg van het opschorten kan uw wederpartij schade lijden. Blijkt achteraf dat u onterecht heeft opgeschort, dan bent u aansprakelijk voor de schade die uw wederpartij als gevolg van de opschorting heeft geleden.
Opschorting is een nuttig middel om uw wederpartij tot nakoming te bewegen. Ook kan het helpen (verdere) schade te voorkomen. In uw algemene voorwaarden kunt u het opschortingsrecht van uw wederpartij beperken of uitsluiten. Andersom kunt u uw eigen opschortingsrecht uitbreiden. Onterecht opschorten kan tot aansprakelijkheid leiden, dus let goed op voordat u tot opschorting overgaat.
Heeft u vragen of wilt u meer weten over opschorting? We helpen u graag verder.
Willem Visser
038 428 00 77
info@benthemgratama.nl