Woekerpolissen, boze beleggers en renteswaps die ongunstig uitpakken; het zijn slechts een paar voorbeelden die de noodzaak van een duidelijke zorgplicht in de financiële sector onderstrepen. Per 1 januari 2014 is de algemene zorgplicht voor financiële dienstverleners vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Wij nemen deze zorgplicht onder de loep.
Consumenten sluiten niet dagelijks financiële producten af. Zij beschikken daarbij niet altijd over voldoende kennis of inzicht om de ingewikkelde financiële constructies en de gevolgen daarvan volledig te begrijpen. Daarom zijn in de Wft diverse regels opgenomen voor de bescherming van de consument, zoals adviesregels en regels tegen overkreditering. Voor een situatie waarin duidelijk sprake is van een schade voor consumenten, maar specifieke regels ontbreken, moet kunnen worden teruggevallen op een algemene zorgplicht. Die algemene zorgplicht is opgenomen in artikel 4.24a Wft. De financiële dienstverlener moet op basis van dit artikel tijdens zijn dienstverlening de belangen van de consument in acht nemen.
Een adviseur (aanbieder, gevolmachtigde of bemiddelaar) draagt de verantwoordelijkheid om op zorgvuldige wijze de belangen van de klant te behartigen. Deze zorgplicht weegt zwaarder. Het betekent niet dat de klant achterover kan leunen. Ook de klant heeft een eigen verantwoordelijkheid om zich te laten informeren over het product dat hij afneemt en de daaraan verbonden risico’s.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is een onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. Deze instantie kan echter slechts overgaan tot handhaving, indien er sprake is van duidelijke misstanden die schadelijke gevolgen hebben voor de consument of de begunstigde. De AFM is dan verplicht eerst een aanwijzing te geven aan de desbetreffende financiële dienstverlener. Wordt deze aanwijzing niet opgevolgd, dan kan de AFM een boete of last onder dwangsom opleggen.
Heeft u het gevoel dat u niet goed bent voorgelicht door een financiële dienstverlener? Bent u zelf een financiële dienstverlener en wilt u weten hoe u bijvoorbeeld om moet gaan met klanten die uw advies niet willen opvolgen? Of wordt u aangesproken voor het niet naleven van de zorgplicht? Onze specialisten helpen zowel consumenten als financiële dienstverleners bij deze en andere vragen over de zorgplicht.
Auteur: mr. M.A. (Martijn) Kerkdijk
E: makerkdijk@benthemgratama.nl
T: 038 – 428 00 88
Klachten over rentederivaten | Renteswaps, een financiële strop?