Een klantenservice-medewerker moet tien minuten voor zijn dienst aanwezig zijn. Moet de werkgever hem eigenlijk loon betalen over die tien minuten?
Deze vraag lag deze maand voor aan de Hoge Raad.
De werknemer was sinds 2016 in dienst bij Teleperformance, een bedrijf dat klantenservices levert. Bij Teleperformance gelden de zogenoemde ‘Planningsregels Teleperformance’.
Daarin staat het volgende over de werktijden:
‘(…) 09.00 uur beginnen betekent dat je exact om 09.00 uur klaar zit om je eerste call aan te nemen danwel te maken. Meld je daarom altijd 10 minuten voor aanvang van je dienst bij je supervisor, dan ben je nooit te laat; (…)’.
De werknemer stapt in 2021 naar de rechter omdat hij vindt dat hij alsnog betaald moet worden voor al die keren dat hij tien minuten voor het begin van zijn dienst op het werk verscheen. Hij beargumenteert dat hij om 09.00 uur met zijn headset op en ingelogd achter zijn computer klaar moet zitten en dat hij daarvoor ook verschillende systemen moet opstarten. Het eerder aanwezig zijn is een opdracht van de werkgever waarin hij onder het gezag van de werkgever staat en taken moet uitvoeren. Dit is dus werktijd die uitbetaald moet worden, zo vindt de werknemer.
De kantonrechter geeft de werknemer gelijk. In hoger beroep komt ook het hof tot de conclusie dat de tien minuten arbeidstijd is en dat Teleperformance daarover loon moet betalen:
‘In de tien minuten voor aanvang van de dienst wordt de Agent immers geacht aanwezig te zijn op de werkplek en zich gereed te maken voor zijn dienst. De Agent is met andere woorden beperkt in zijn mogelijkheden zijn tijd aan eigen zaken te besteden. Dat hij in die tijd nog niet productief is voor Teleperformance, omdat dat Teleperformance pas door haar klant betaald wordt vanaf het moment dat de Agent in de lijn zit, doet daaraan niet af.’
Ook het instellen van cassatie bij de Hoge Raad mag Teleperformance niet baten. De Hoge Raad sluit zich aan bij het hof. Teleperformance moet de werknemer dus met terugwerkende kracht betalen voor al die ‘tien-minutens’ sinds 2016.
Als de werkgever de werknemer verplicht om eerder aanwezig te zijn vanwege het treffen van voorbereidende handelingen, is dat arbeidstijd die beloond moet worden.
auteur:
Jan Jaap Lammers
jjlammers@benthemgratama.nl
+ 31 (0)6 820 770 53