Afgelopen jaar zijn circa 150.000 mensen een nieuw bedrijf gestart. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2012. Een catchy naam bepaalt mede het succes van uw onderneming of bedrijf. Hoe komt u tot een goede bedrijfs- en merknaam en aan welke regels heeft u zich te houden?
Een sterk merk roept bepaalde associaties op bij de consument. Het stuurt in grote mate ons gedrag; we kopen een Volvo omdat het associeert met veiligheid en Philips staat voor innovatie. Deze bedrijven zijn ooit ook klein begonnen. Een goede naam voor uw onderneming of diensten is dus erg belangrijk. Een goede naam blijft tenslotte hangen bij (mogelijke) afnemers van uw product of dienst. Ook kan de naam bijdragen aan het imago van uw bedrijf.
De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming aan het economisch verkeer deelneemt of anders gezegd, de bedrijfsnaam waaronder het bedrijf handel drijft. Een merk is de aanduiding waaronder u de producten en/of diensten in de markt zet. Dit kunnen onder andere benamingen, letters, logo’s of vormen zijn.
U bent vrij in de keuze voor uw bedrijfs- of merknaam. Toch zijn er enkele voorwaarden waaraan de naam moet voldoen.
De handelsnaam of het merk moet zich onderscheiden om bescherming te genieten. Een bedrijfsnaam of merk is beschrijvend indien het iets zegt over het product of de dienst bijv. De naam ‘Pc’ voor het product computer kan niet maar Apple wel. Een handelsnaam mag wel beschrijvend zijn, maar dan is de bescherming minder. Electronicahuis kan dus wel, droge billetjes voor luiers niet.
Controleer of de handelsnaam en het merk al bestaan. Op de site van de Kamer van Koophandel kunt u controleren of de handelsnaam al voorkomt in het handelsregister. Check de naam ook op Google en in het Merkenregister. Meeliften met andermans handels- of merknaam mag niet, ook al gebeurt dat soms onbewust. Indien dit toch speelt, kan de onderneming naar de rechter stappen en een eventuele schadevergoeding eisen.
In een handelsnaam mag u zich niet groter voordoen dan u bent, dus niet ‘& partners’ of ‘BV’ toevoegen als eenmanszaak, en ook niet iets toevoegen in de trant van ‘bank’, ‘architect’ of ‘accountant’ als u dat niet bent.
Als u eenmaal een bedrijfsnaam kiest en hiermee deelneemt aan het economisch verkeer, dan heeft u officieel een handelsnaam. Registratie, anders dan bij een merk, is niet nodig om bescherming te krijgen.
Samen komt u vaak tot meer ideeën dan in uw eentje. Maak eerst concreet wat de kern van uw bedrijf is en op welke kwaliteiten u zich kunt onderscheiden. Daarna denkt u na over een passende naam.
Zet alle steekwoorden op papier die voor uw bedrijf van belang zijn. Wat doet uw bedrijf precies en waar staat het voor? Wie wilt u als klanten en wat is voor hen van belang om te weten en waarin onderscheid u zich van andere aanbieders? Een dergelijk lijst helpt u weg. De bedrijfsnaam kan soms heel dicht bij de kern van uw bedrijf blijven. Een voorbeeld hiervan is Tegeltoko. Iets van uw product in de naam is marketingtechnisch aan te bevelen omdat het voor herkenning zorgt maar heeft wel weer merkenrechtelijke nadelen. De beschermende kracht is minder als de bedrijfs- of productnaam niet onderscheidend is en beschrijft wat het bedrijf doet of wat het product is.
Brainstormen met bekenden en/of familie over de naam van uw bedrijf kan een vermakelijk avondje geven en een lange lijst met (on)zinnige namen opleveren. Een brainstormsessie gaat om kwantiteit, laat iedereen alles zeggen en beoordeel alle namen pas na het brainstormen. Als u daarna ook nog op internet allerlei bedrijfsnamengeneratoren aan het werk zet, komt u als snel tot honderden bedrijfsnamen. Ter inspiratie is ook de bedrijfsnamenlijst van Wikipedia aan te raden. Ook het woordenboek kan ideeën opleveren. Een vertaling van een Nederlands woord kan soms een wat frissere/verrassende naam opleveren. Controleer in dat geval wel of de vertaling 100% betrouwbaar is.
Heeft u zelf niet zoveel tijd of bent u niet creatief genoeg, schakel dan deskundigen in zoals een reclame- of marketingbureau. Een goedkopere optie is het raadplegen van uw (professionele) netwerk, soms kunt u met een wederdienst de portemonnee dicht laten. Het uitschrijven van een prijsvraag via social media kan ook tot verfrissende ideeën leiden.
Wilt u een boodschap in uw handelsnaam kwijt, dan kunt u denken aan pakkende afkortingen. Houd het simpel; maak er geen tongbrekende letterbrij van (spreek de letters of het letterwoord ook eens hardop uit) en zorg voor een lekker klinkend woord. Voorbeelden hiervan zijn de caravans van Biod (Beter is ons devies). Hoe verder het woord van het product afstaat, hoe sterker het is als merk en hoe meer bescherming u kunt verkrijgen. Een voorbeeld hiervan zijn computers van Apple.
Wilt u op termijn met uw bedrijf naar het buitenland, dan is het raadzaam om bij de keuze van de bedrijfs- of merknaam daarmee rekening te houden. Wat betekent de mogelijke bedrijfsnaam in de buitenland taal? Het gebruik van een ´ij´ in een internationale bedrijfsnaam wordt meestal een ‘y’. Let ook op de uitspraak in het buitenland. Dropknikkers voor drop wordt in het Engels iets anders. Duitsers lachten om ons Bums-brood (bumsen betekent de liefde bedrijven).
Het is veelal wenselijk dat de bedrijfs- of merknaam ook terugkomt in een domeinnaam. In dat geval kunt u de beschikbaarheid van de naam online controleren bij de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) via www.sidn.nl (Nederlandse domeinnamen met ‘.nl’). Voor buitenlandse domeinnamen met bijvoorbeeld ‘.com’ zult u zich moeten richten tot internationale organisaties in domeinnaamregistratie als The NetNames Group (hieronder vallen o.a. via www.speednames.com en www.netbenefit.com). Ook kunt u voor meer informatie terecht bij de Kamer van Koophandel.
Het loont om goed over de handels- en merknaam na te denken want rechtszaken kunnen zeer duur zijn. Kortom, controleer goed of de handelsnaam, de merknaam en de domeinnaam beschikbaar zijn en of deze niet voor verwarring kunnen zorgen met bestaande namen die voor soortgelijke ondernemingen of producten worden gebruikt.
Veel succes met het kiezen van uw catchy bedrijfs- of merknaam.
Auteur: Bert van der Kolk
e: ajvanderkolk@benthemgratama.nl
t: (038) 4280089